Intervjuer
2024-11-06
Den danska möbelsnickaren och formgivaren Poul Kjærholm har satt stora spår i det danska möbelföretaget Fritz Hansens DNA: ”Han var en sann visionär,” beskriver Christian Andresen, Design Director.
Berättelsen som skulle revolutionera skandinavisk möbeldesign och påverka generationer av formgivare började 1953 med snickaren Poul Kjærholm. Hans examensarbete vid Kunsthåndvaerkerskolen i Köpenhamn, loungestolen PK25 – även känd som Elementstolen – markerade starten på en ny era i designhistorien.
Trots att Kjærholm var utbildad snickare, hade han utvecklat ett stort intresse för byggmaterial under sin studietid. Som funktionalist ville Kjærholm sätta samman sina möbler med så få komponenter som möjligt och stål kom därför att bli hans signum. Han ville helt enkelt att det skulle få samma status som trä som material.
Direkt efter skolan anställdes Kjærholm på Fritz Hansen i ett år innan han 1955 påbörjade ett samarbete med möbeltillverkaren Ejvind Kold Christensen, vilket skulle fortsätta i resten av hans liv. Han var också lärare vid Kunstakademiets Møbelskole, samma institution som han mer än 20 år senare skulle bli professor vid. Han designade under denna period ett antal utmärkande prototyper till stolar.
Två år efter hans död tog Fritz Hansen över produktion och försäljning av The Kjaerholm Collection som utvecklades mellan år 1951 och år 1967. Här finns förutom PK25, fåtöljen PK22, soffbordet PK61 och dagbädden PK80. År 2007 adderades två extra produkter, stolen PK8 och matbordet PK58.
Kollektionen är mycket mindre omfattande än den som många av hans kollegor i mitten av 1900-talet hade, något som gör möblerna ännu mer eftertraktade i dag.
Enligt Poul Kjærholms son Thomas Kjaerholm, som förvaltar Kjærholm-kollektionen tillsammans med sin syster Krestine, skulle allt vara perfekt.
– Min far var inte lika produktiv, om man vill uttrycka det så, därför att hans skapandeprocess var så grundlig och kompromisslös. Det är därför som hans design inte har ett särskilt brett spann i jämförelse med till exempel Hans J. Wegner, som ska ha ritat hundratals stolar, eller Arne Jacobsen som formgav stolar, handtag, lampor och till och med köksblandare, säger han.
Enligt Fritz Hansens Design Director Christian Andresen, har Kjaerholms sätt att utmana material, samtidigt som han arbetade med traditionella metoder för att sy, väva och svetsa stål, varit i en klass för sig, och något som har präglat hela företagets designfilosofi.
– Vi har varit extremt noggranna med att hedra hans formgivning och har fokuserat på att bevara Kjærholms unika arv. Kjærholms produkter kommer att fortsätta vara i fokus för oss och de representerar den moderna, tidlösa samt mer arkitektoniska och eleganta designstilen i vårt DNA, säger han.
Kjaerholm mottog flertal priser under sin karriär, där bland Grand Prix-priset vid Milanotriennalen både år 1957 och år 1960. År 2006, 26 år efter Kjaerholms död, hölls en stor utställning på moderna museet Louisiana i Danmark i hans ära.
Än i dag är hans möbler omåttligt populära och tidlöst eleganta. Enligt Kjaerholm själv var det viktiga att uttrycka materialets personlighet, inte sin egen, och han skapade med den tanken flertal odödliga designklassiker under sin livstid som fortsätter att sätta prägel på framtida design.
Enligt Andresen var Kjærholms rena detaljer och extrema uppmärksamhet helt unik.
– Han var en sann visionär. Han arbetade under hela sin karriär med en idé om renhet och enkelhet i naturliga material samt ett formspråk som är unikt och har en stark grafisk och rumslig närvaro. Hans möbler tycks nästan sväva i en inredning och skapar ljus och skuggor i ett rum.