Från idé till ikon – 25 år med Normann Copenhagen

Hero | Från idé till ikon – 25 år med Normann Copenhagen

Inspiration

2024-12-10

Två danska designentusiaster skulle skaka om den skandinaviska designscenen. Idag är Normann Copenhagen ett globalt varumärke och en internationell designfavorit. 

När vännerna och entreprenörerna Jan Andersen och Poul Madsen grundade Normann Copenhagen 1999 var det med en stor ambition: att skaka om den skandinaviska designscenen. Idag är det danska varumärket en internationell designfavorit. Med en förmåga att tänja på gränserna för vad skandinavisk design kan vara, har Normann Copenhagen skapat en estetik som blandar det danska designarvet med modernitet och lekfullhet. 

Editorial Splash 1 | Från idé till ikon – 25 år med Normann Copenhagen 

– Det började med en gemensam kärlek till dansk design. Nu, 25 år senare, har vi vuxit från ett litet tvåmansföretag till ett globalt varumärke med över 100 anställda och distribution i mer än 80 länder. Vår utveckling speglar vårt ständiga engagemang för att skapa meningsfulla miljöer genom fantastisk design, säger Jan och Poul. 

Normann Copenhagen har gjort det till sitt uppdrag att utmana det konventionella med nytänkande design som möter de många behoven i det moderna livet. 

Editorial Splash 2 | Från idé till ikon – 25 år med Normann Copenhagen 

En lysande start: lampan Norm 69 

Den första stora framgången var lampan Norm 69. Ursprungligen ritad av arkitekten Simon Karkov 1969, lanserades den först 2002 av Normann Copenhagen och blev omedelbart en modern klassiker. Samma år vann den Formlandpriset och 2003 utmärkelsen Imm Cologne Best Item. Lampan, som består av 69 delar och säljs som byggsats, vittnade tidigt om att Normann Copenhagen skiljde sig från andra samtida designföretag. 

Editorial Splash 3 | Från idé till ikon – 25 år med Normann Copenhagen 

Utmanar det konventionella: pallen Bit och stolen Mat 

Normann Copenhagen blickar ständigt framåt, särskilt när det gäller hållbarhet. Ett exempel på detta är deras Bit Stool från 2021, en prisbelönt pall designad av Simon Legald i återvunnen plast. Det hållbara materialet gör pallen lämplig för både inom- och utomhusbruk, och kollektionen har nyligen utökats med loungestolar, soffbord och barstolar. Denna satsning speglar Normann Copenhagens starka engagemang för att hitta innovativa materiallösningar. 

– Vår resa mot en mer hållbar designvärld innebär att vi ständigt utmanar oss själva att tänka om och utforska nya metoder. Från idé till färdig produkt söker vi alltid efter smartare tillverkningssätt och material som kan göra skillnad, ofta i nära samarbete med experter och institutioner, säger Jan och Poul. 

Editorial Splash 4 | Från idé till ikon – 25 år med Normann Copenhagen 

Den nyligen lanserade Mat Chair är ännu ett steg i deras strävan mot hållbar design. I samarbete med den danska studion Foersom & Hiort-Lorenzon har Normann Copenhagen tagit fram en stol som använder biobaserade material som hampa och ålgräs – och som därmed har betydligt lägre miljöpåverkan än traditionella alternativ. 

Editorial Splash 5 | Från idé till ikon – 25 år med Normann Copenhagen 

Design som förenar 

Hos Normann Copenhagen har design alltid handlat om mer än det visuella – det handlar om att föra människor samman genom meningsfulla rum och skapa gemenskaper världen över. 

– För oss har det alltid handlat om människor, säger grundarna Jan och Poul. Vi vill skapa miljöer som för människor närmare varandra, vare sig det är våra dedikerade medarbetare, formgivare, hantverkare eller kunder. Det är i dessa möten som vår design verkligen kommer till liv och får sin betydelse. 

Editorial Splash 6 | Från idé till ikon – 25 år med Normann Copenhagen 

Normann Copenhagen har under sina 25 år vuxit till att bli ett globalt namn och fortsätter att vara i framkant inom skandinavisk design. Jubileet visar deras förmåga att forma framtiden, utan att förlora sitt arv. 

Liknande magasinsartiklar