På 1930-talet hade de tre arkitekterna Juan Kurchan, Jorge Ferrari Hardoy och Antonio Bonet en vision om en moderniserad version av "La Tripolina", en stol som ritades redan 1877...
Cuero Design
Juan Kurchan och Jorge Ferrari Hardoy, två unga arkitekter, återvände till Buenos Aires i slutet av 1930-talet efter ett antal år utomlands. Med sig hade de Antonio Bonet I Castellana, en katalansk kollega och vän som de hade samarbetat med vid Le Corbusiers ateljé i Paris. Tillsammans hade dessa tre en tydlig vision av en modern version av "La Tripolina", en stol som utformades redan 1877. I december 1938 realiserades deras vision och deras variant av stolen stod klar. Massivt stål (12 mm) användes för ramen och sitsen tillverkades av tungt läder. Dessa lädersitsar var handgjorda av Cuatrini, en berömd sadelmakare som arbetade för det ledande polosadelmakeriet Rossi & Caruso.
Bara några få exemplar producerades. Trots ett antal utmärkelser förblev stolarna osålda i butiken i Buenos Aires. Slutligen hamnade två av dessa exemplar i USA. En av dessa två kan än i dag beundras på Museum of Modern Art i New York.
Några år efter andra världskrigets slut färdigställdes en ny upplaga av designtrions stol. Det ursprungliga namnet "BKF" (de tre formgivarnas initialer) byttes med tiden till "The Butterfly Chair" eller "The Bat". Massproduktionen satte igång på allvar på 50- och 60-talen. Under de följande decennierna kom denna fladdermusfåtölj att bli en favorit, främst bland de yngre, mycket tack vare den avspända sittställningen som fåtöljen inbjuder till.
Tack vare Cuero Design, och deras mer än 25 år i läderindustrin, är den mytomspunna fåtöljen tillbaka under namnet "Mariposa" i nya versioner som nu produceras i Sverige.