Nå oss via telefon, e-post eller chatt för att få svar på dina frågor gällande en produkt eller för att få inredningshjälp.
Öppnar imorgon kl. 09
1 produkter
Som möbelformgivare kan han stoltsera med över 200 stolar, där vilstolen H55 nog får räknas som hans mest kända. Stolen presenterades för kung Gustav VI Adolf vid en utställning på Slöjdföreningens Skola i Göteborg våren 1955. Namnet på stolen blev till en början ”Kungens stol”, men under den stora utställningen i Helsingborg senare samma år ändrades namnet till H55.
1960 reste Björn Hultén, tack vare ett stipendium från kung Gustaf VI Adolf, till Kairo för att se Nationalmuseets samling av möbler från Tutanchamons grav. Ett extra starkt intryck gjorde Faraos ceremoniella stolar och taburetter av ebenholts och cederträ med inlägg av elfenben och guld. Olika varianter av de hopfällbara stolarna spreds sedan via grekerna och romarna vidare till Europa. Under den koloniala eran återförde engelsmännen sin egen safari-inspirerade variant av stolen till Egypten.
1975 fick Björn Hultén uppdraget att inreda den svenska ambassaden i just Kairo. Han placerade ett antal hopfällbara stolar på terrassen – en handling som vävde ihop en resa som börjat 15 år tidigare. Namnet Tuttan definierade ursprunget, men undvek samtidigt kopplingen till den engelska epoken. Stolens fortsatta resa och utveckling genom tid och rum leder fram till det slutgiltiga namnet – På Kryss – en för Björn Hultén typisk ordlek.
Björn Hulténs första produkt för möbelsnickeriet Gärsnäs på Österlen blev en stol av rödbok till kanslibyggnaden på svenska ambassaden i Brasilien. Året var 1973 och blev startskottet på ett trettioårigt samarbete. Stolen döptes till Barbro efter hans hustru. Björn Hultén utnyttjade modern teknik och syntetiska material, samtidigt som han vårdade snickeritraditionerna. Trädetaljerna och möblerna utstrålade högsta kvalitet i både form och funktion.
Björn Hultén uppfattades ibland som kompromisslös, men han hade förmågan att lyssna och acceptera argument av så väl teknisk och funktionell, som av estetisk karaktär. Han prioriterade det klassiska och tidlösa före trender och modeväxlingar.
Björn Hultén var också idealist och god pedagog. Hans starka önskan att förmedla kunskap åt kommande generationer av arkitekter och möbelformgivare ledde honom till läraryrket. Efter tio år vid Slöjdföreningens Skola/Konstindustriskolan i Göteborg utsågs Björn Hultén vid uppnådd pensionsålder till professor vid HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk.